Het is lange tijd normaal geweest dat u geen vragen stelde over de facturen die u kreeg van Uw accountant, enerzijds omdat het u voor de wind ging en u er eigenlijk niet over wilde nadenken en anderzijds omdat u ervanuit ging dat de werkzaamheden die gefactureerd werden ook nodig waren.

De crisis heeft ervoor gezorgd dat veel ondernemers beter zijn gaan kijken naar de diensten die ze afnemen en de prijs die ze hiervoor betalen. Dit heeft tot gevolg gehad dat veel van deze ondernemers tot de conclusie zijn gekomen dat veel kantoren hun diensten aanboden die ze eigenlijk niet nodig hebben maar welke wel een substantieel deel uitmaakt van de jaarlijkse factuur. Daarnaast hebben zij ook gezien dat dienstverlening van veel accountantskantoren onpersoonlijk, nietszeggend en vooral veel te duur is waardoor zij massaal de overstap maken naar kleinere administratiekantoren die hebben bewezen voor een overgrote groep MKB-ers betere dienstverlening te leveren tegen een tarief dat meestal 50% lager ligt dan die van een accountantskantoor.

De trend die is ingezet is een naar mijn mening noodzakelijke om de elitaire branche die al jaren denkt zelf te kunnen bepalen wat ze aan hun cliënten aanbieden en tegen welk tarief tot de orde te roepen. Ondanks dat er veel tegenstanders uit de branche zullen opstaan denk ik dat we naar een veel grotere mate van transparantie toe moeten in de branche waarbij het voor de cliënt op voorhand duidelijk moet worden gemaakt welke wettelijke verplichtingen er zijn voor zijn ondernemingsvorm, hoe hij hieraan kan voldoen zodat de cliënt met objectieve informatie zelf kan bepalen hoe hij hieraan kan voldoen en op welke punten hij ondersteuning nodig heeft van een extern adviseur.

Om het helemaal transparant te maken en voor de cliënten ben ik een voorstander om voor het uitvoerende werk zoals inboeken niet te werken op basis van een uurtarief omdat dit het kantoor niet aanzet tot efficiëntie maar een afrekening per verwerkte mutatie. Op deze manier is het voor de cliënt duidelijk waar hij voor betaald en komt het inefficiëntienadeel voor de rekening van het kantoor en niet voor de cliënt zoals nu.

Concluderend zouden we moeten streven naar vaste prijzen voor verschillende diensten die makkelijk te begrijpen en te vergelijken zijn met de concurrentie voor de cliënt. En op voorhand duidelijke transparante uitleg over de daadwerkelijke administratieve verplichtingen die een ondernemer heeft en niet op voorhand een pakket voor hem samenstellen.

Administratiekantoor Kubat Consultancy

Afslag 63

3331 RH Zwijndrecht

078-8432245

www.kubatconsultancy.nl